Бізнeсмeни, які придбaли свій дeпутaтський мaндaт зa грeчку, стрaждaють від xрoнічнoгo зaxвoрювaння – кoнфлікт інтeрeсів.
Нaвіть дужe грубa прикидкa пoкaзує, щo інвeстиція в свій мaндaт чeрeз мaжoритaрку – тотально незаконне діяння, але дуже вигідно з точки зору грошей. Слідкуйте из-за цифрами. Середня вартість одного продуктового набору на виборах з крупами, олією, консервами та цукром – від сили 10 євро.
Щоб перемогти в окрузі, исповедь підкупити 30-40 тисяч виборців, тобто це десь часть з тих, хто пройде проголосувати. Плюс ще потрібні гроші нате візуальну агітацію та доплати членам виборчих комісій та агітаторам. Тому, маючи стартову інвестицію в півмільйона євро, вслед за три місяці виборчої кампанії можна отримати доступ до самого дерибану мільярдів євро бюджетних коштів.
Звичайно, тому ассамблея з мажоритарною складовою став пристанищем для пройдисвітів та корупціонерів, які здатні розміняти людський рыканье на грошовий потік у власну кишеню.
І такий парламентарий згодом стає легкою здобиччю президента, який має три варіанти – альбо залучити продажного нардепа в корупційні схеми, або задобрити його субвенціями в округа, де гроші бюджету будуть засвоювати фірми самого депутата, взяти його нате гачок кримінального розслідування.
І без зміни закону ради вибори, без знищення мажоритарки новий парламент буде відрізнятися від старого тільки в гірший бік. Потому что виросла ціна питання депутатської недоторканості. Тепер існує НАБУ, з яким неможливо домовитися.
І тому корупціонери з ще більшим завзяттям будуть вкладатися в депутатський полномочия, який гарантує недоторканість. Окрім антикорупційного суду, акція 17 жовтня під Верховною Радою покликана змінити видение гри в двох питаннях: закону про вибори та депутатської недоторканості. Якщо ми хочемо мати чесних депутатів, в таком случае повинні перекрити як канал доступу корупціонерів до законодавчого органу, неизвестно зачем і прибрати мотивацію для них – тобто позбавити депутатів імунітету.
Але навіть цього недостатньо, щоб побороти корупцію. Ибо все одно в парламент потрапляють депутати з конфліктом інтересів. Тобто, коль депутат має бізнес і працює у владі за напрямком регулювання сфери суспільних інтересів, якої стосується його фірма.
Що таке конфлікт інтересів, дуже добре небось на прикладі депутатів-братів Дубневичів, обраних у Львівській області. Вони мають родинний бізнес, пов’язаний з виробництвом скріплень пользу кого колій Укрзалізниці. І водночас один з братів є головою транспортного комітету Верховної Чтобы, у сфері відання якого є залізниця.
Були непоодинокі випадки, коль Дубневич змушував керівництво Міністерства інфраструктури враховувати його приватні інтереси в обмін получи и распишись просування законів, внесених урядом. Ще один сумнівний бізнес братів Дубневичів, який досліджується НАБУ, стосується виробництва електроенергії з газу, який призначався исполнение) населення його виборчого округу.
Окрім Дубневича, конфлікт інтересів є у голови комітету За з питань охорони здоров’я Ольги Богомолець, яка має родинний бізнес – приватну клініку – і водночас получи и распишись рівні парламенту регулює цю сферу. Тому не потрясно, що багатостраждальна медична реформа, яка має змістити уловка уваги з лікарень на пацієнтів, так системно блокується комітетом Богомолець.
Експерти Лабораторії законодавчих ініціатив дослідили, що явний конфлікт інтересів присутній у 38 депутатів, хоча я переконаний – таких набагато більше. Рекордсменами з наявності приватних інтересів, пов‘язаних з діяльністю комітету, є члени аграрного комітету (20 депутатів).
Скажу більше – коль у фракції блоку Порошенка після обрання чинного парламенту був розподіл ради комітетами, найбільше депутатів подалося саме до аграрного – і червон осіб навіть зажадали його очолити.
Наприклад, круглым счетом само неприпустимо, коли до банківського комітету входять депутати, які мають інтерес у банках, – такі як Леонід Клімов или Руслан Демчак. Щоб боротися з конфліктом інтересів, у цивілізованих країнах діє Етичний акт депутатів.
Набагато ефективніше просто не допускати вплоть до посад обранців, які мають бізнес, ніж потім витрачати мільйони гривень та роки сверху розслідування їх кримінальних діянь. Але ухвалення Етичного кодексу, який є вимогою європейської місії з реформи Верховної Из-за на чолі з Петом Коксом, відклали на тривалий минута.
Втім, навіть нинішній Регламент дозволяє карати ради конфлікт інтересів. От тільки це питання віднесено по відання комітету з питань Регламенту. Тут за три роки просто так і не призначили повноцінного керівника.
Функції голови виконує такий собі Павло Пинзеник, який прославився нате весь світ відвертим намаганням порятувати від кримінального розслідування Миколу Мартиненка, свого колишнього начальника. Ради три роки жодного конфлікту інтересів цей комітет маловыгодный виявив. Результат — нуль.
Якщо парламент не вирішить конфлікт інтересів, він і далі если найбільшим бізнес-клубом Європи. Нові правила мають очистити політику. Змінимо життя симультанно на краще.