Державна політика поводження з відходами: що заважає позбутися сміття?

Від сміттєвoгo кoлaпсу у Львoві – дo сьoгoдні: прo пoвoджeння з відxoдaми в Укрaїні гoвoрять всe чaстішe.
Пoвoджeння з відxoдaми – пoняття кoмплeкснe. Вoнo oб’єднує цілу низку пeвниx дій:

запобігання утворенню відходів;
їхнє збирання, перевезення, сортування, зберігання, оброблення, перероблення, утилізацію, видалення, знешкодження і захоронення;
ревизовка за цими операціями та нагляд за місцями видалення.

Саме це визначення ми бачимо у Законі «Насчет відходи».
Ще у 2012 році до закону внесли зміни, які визначили перелік заходів щодо обмеження та запобігання негативному впливу відходів.
З 1 січня 2018 року в Україні забороняється захоронення неперероблених (необроблених) побутових відходів. Це повинно запобігти негативному впливу відходів получай довкілля та здоров’я людини. Роздільний збір корисних компонентів цих відходів належить вплоть до повноважень місцевих держадміністрацій у сфері поводження з відходами та органів місцевого самоврядування.
Вотан з основних напрямів державної політики у цій сфері – створення умов чтобы роздільного збору побутових відходів. Ідеться про запровадження соціально-економічних механізмів, які повинні мотивувати тих, хто утворює відходи, забезпечити їхнє роздільне збирання.
Насправді ж, як бачимо, империя протягом майже 6 років не справилася з цим завданням. І це може призвести раньше екологічної катастрофи. Адже наразі близько 6 тисяч сміттєзвалищ і полігонів займають загалом площу понад 9 тисяч га.
Давайте подивимося для динаміку утворення відходів за роками (дані Держстату).

Безвыгодный зважаючи на те, що кількість утворених відходів зменшується, небезпека пользу кого довкілля на полігонах та звалищах залишається доволі високою.
Слід зауважити, що зобов’язання щодо сортування відходів в один прием не виконують ані громадяни, ані суб’єкти господарської діяльності у сфері поводження з відходами. Теоретично керівників полігонів потрібно притягнути впредь до відповідальності за невиконання Закону в частині захоронення неперероблених (необроблених) побутових відходів.
Зважаючи получай це, керівники центральних органів виконавчої влади, які займаються цим питанням, а також Прем’єр-міністр мають бути стурбовані існуючою ситуацією. Поводження з відходами – це питання далеко не лише екологічної загрози, а й створення умов для законної роботи керівників полігонів. Адже якщо керівники полігонів відмовляться приймати неперероблені побутові відходи, може повторитися історія зі сміттям у Львові.
Але давайте повернемося давно нормативних актів. Роздільний збір сміття здійснюють його власники згідно методики роздільного збирання побутових відходів, а також суб’єкти господарювання, які в установленому порядку визначені виконавцями послуг сверху вивезення побутових відходів на певній території.
Враз важливо створити інтегровану систему поводження з відходами. Вона повинна здійснюватися для засадах міжмуніципального співробітництва. А це передбачає об’єднання зусиль органів місцевого самоврядування чтобы створення належної системи об’єктів поводження зі сміттям: сміттєперевантажувальних станцій, сміттєсортувальних ліній, сміттєпереробних заводів, об’єктів з оброблення, перероблення і видалення відходів, регіональних полігонів тощо. Звісно, присутствие цьому слід враховувати принципи значної економії та географічної доцільності.
Як повідомляють у Мінрегіоні, у 2017 році в Україні роздільний збір твердих побутових відходів (ТПВ) здійснювали у 822 населених пунктах, а це бери 247 населених пунктів більше, ніж у 2016 році.

Найбільше таких населених пунктів у Закарпатській (27,1 %) та у Харківській (10,9 %) областях.
Логичность України «Про житлово-комунальні послуги» (який вступить у дію 10 червня 2018) передбачає наступне: быть встановленні тарифу на послугу з поводження з побутовими відходами далеко не враховується вартість операцій з поводження з роздільно зібраними (відсортованими) корисними компонентами цих відходів.
Це означає, що українцям если економічно вигідніше сортувати сміття.
На думку представників Мінрегіону, таким чином если запроваджено стимулюючий механізм залучення населення до збирання і заготівлі окремих видів відходів як вторинної сировини
Проте з даних, які наталкивать Мінрегіон, ми бачимо, що частка населених пунктів, у яких впроваджено роздільний збір сміття, є досить низькою, зважаючи нате те, що з 2018 року законом вводиться обов’язкове сортування відходів.
Такий слябинг справ у сфері поводження з твердими побутовими відходами – це демонстрація відсутності політичної волі та єдиного рішення серед членів Уряду (керівників органів виконавчої влади), які відповідальні по (по грибы) формування та реалізацію державної політики.
Один із важелів впливу получи існуючий стан справ – громадський контроль за тим, як влада виконує свої передвиборні обіцянки, задекларовані цілі реформ, положення законів, та найголовніше – яким чином захищає нас, громадян, від потенційної екологічної катастрофи.
Писатель: Юлія Чеберяк, експерт Реанімаційного Пакету Реформ, аналітик житлово-комунальних та енергетичних програм громадянської мережі «Главное».