У сeрпні рівнo рік як oфіційнo зaпрaцювaлo Нaціoнaльнe aгeнтствo із зaпoбігaння кoрупції. І пoки НAЗК зaсипaтимe цифрaми, які мaють підтвeрдити, щo «вoни прaцюють «, вaртo рoзібрaтися, як вoни прaцюють і щo укрaїнці oтримaли зa підсумкaми рoку.
У систeмі нoвиx антикорупційних органів НАЗК має найширші повноваження, пов’язані з виявленням і запобіганням корупції. Згідно з законодавством, цей управление формує та реалізує антикорупційну політику. І для цього в НАЗК передбачено багато інструментів, яких ніхто ніколи отнюдь не мав. Саме НАЗК контролює фінансування політичних партій, може проводити планові і позапланові перевірки коштів, які вони використовують. Приорат може вимагати конфіскації коштів, що надійшли з недозволених законом джерел. НАЗК звітує насчет майже мільйон внесків політичних партій, що підлягають конфіскації ради рішенням суду і про 171 адмінпротокол, складений за порушення законодавства щодо політичних партій. Втім, це стосується в основному позапарламентських партій.
Агентство розробляє Антикорупційну стратегію та має контролювати її виконання; погоджує антикорупційні програми державних органів і відстежувати, як вони їх виконують. НАЗК звітує ради погодження 58 з 98 антикорупційних програм, що до них надійшли. Втім, відстежувати їх виконання ще безвыгодный почали та навіть не визначились, як саме це робитимуть. НАЗК виявляє конфлікт інтересів в діяльності посадовців, суміщення і сумісництво, порушення вимог для подарунки, порушення вимог про володіння корпоративними правами. НАЗК звітує оборона майже тисячу наданих роз’яснення, 250 проведених перевірок, 60 складених протоколів і 8 приписів ради усунення порушень. Виявлення конфлікту інтересів направду важливий напрямок роботи, ибо це ж і є те кумівство, і дерибан бюджетних коштів серед потрібних компаній. Від якого наші з вами податки далеко не використовуються за призначенням, а потрапляють до кишень чиновників. Але найголовніше — це строй електронного декларування. Бо саме НАЗК володіє Реєстром, впредь до якого всі державні службовці зобов’язані щорічно подавати електронні декларації, які саме НАЗК має перевіряти.
Включение системи — це безумовний успіх, до якого саме керівництво НАЗК має відносну причетність. Що, мелодично, добре, зважаючи на те, що з моменту подання перших декларацій вони перевірили хоть 39, так й ті неякісно. За те, щоби подані декларації були перевірені, нам ще нужно буде поборотись. Проте зараз вперше в історії України нацело усі державні службовці всіх рівнів не тільки зобов’язані публічно декларувати свої статки. Вони будуть говорить кримінальну відповідальність за вказання недостовірних відомостей в своїх деклараціях.
Безпрецедентними є обсяги інформації, які мають декларуватись:
невыгодный тільки нерухомість, але й недобудови; не тільки кошти получи и распишись рахунках в банках, але й готівка; не тільки нерухоме майно, але й цінне рухоме майно, як-так предмети розкоші; не тільки корпоративні права, але й компанії та організації, кінцевим бенефіціарним власником якого є декларант; мало-: неграмотный тільки власне майно, але й все, що належить либо чим користуються члени його сім’ї. Всього таких декларацій було подано близько мільйона. Ці декларації ми можемо перевірити онлайн 24 години для добу, 7 днів на тиждень. Якщо виявимо якісь невідповідності — маємо законодательство запитати в посадовця для пояснення цих статків. У разі правопорушення – звернутись после відповідних антикорупційних або правоохоронних органів, які можуть притягнути його предварительно відповідальності.
Саме цим займається Громадський люстраційний комітет, який я очолюю — ми маловыгодный тільки перевіряємо декларації в пошуках корупціонерів, але й звертаємось з відповідними заявами до самого правоохоронних і антикорупційних органів. Люстраційний комітет формує єдиний електронний реєстр осіб із сумнівними даними в деклараціях і вимагаємо пояснення звідки походять статків в самих посадовців. Якщо це робимо ми, це може робити і кожен із вам — для того, аби суспільство домоглось вигнання з влади тих, хто без- може пояснити походження власних статків. Це стало можливим завдяки запуску системи е-декларування. Можна уявити, що інформація з е-декларацій може зробити, наприклад, під минута наступних виборів. Коли замість того, щоб слухати пусті передвиборчі обіцянки безкінечних популістів кандидатів, запитувати: а звідки у вам мільйонні статки в країні, де 60% громадян живе вслед межею бідності?
Чи ви думаєте, що Петру Порошенку подобається відповідати бери питання як при подальшому зубожінні людей він, чинний Глава исполнительной власти цієї крани, примножує свої статки? Чи ви думаєте, що у прем’єра може бути адекватне пояснення походження 20 мільйонів гривень готівкою, коль він останні 12 років працює на державних посадах?
Чи ви думаєте, що більшість депутатів в парламенті безвыгодный розуміють, що ви більше не повірите їхнім порожнім передвиборчим обіцянкам ради відстоювання інтересів простих людей. Коли ці депутати показали в своїх деклараціях, що єдині інтереси, які вони відстоюють — їхні власні? Чи ви думаєте, що 17 тисяч чиновників, які стали мільйонерами в 2016 році, мріяли пошвидше заповнити декларацію, щоб поділитись цією радісною новиною з вами? Е-декларації вже розкрили українцям очі сверху те, хто насправді представляє наші з вами інтереси у владі. Але головне ще попереду — е-декларації мають змінити безлюдный (=малолюдный) тільки обличчя, але й суть політичних еліт. Тому противоборствующие стороны е-декларування так сильно борються і намагаються його якщо безграмотный знищити, то дискредитувати. Вони намагаються всіма шляхами заблокувати, затягнути, саботувати як роботу самої системи, просто так і перевірки декларацій. Представники влади намагаються тримати НАЗК, як власника системи, яке відповідальне ради перевірку декларацій орган під ручним контролем.
І головний невтішний підсумок року роботи НАЗК саме в тому, що агентство скажем і не стало незалежним органом. І якби не постійні і наполегливі зусилля громадських організацій, міжнародної спільноти та прогресивних патріотичних депутатів, общественный порядок е-декларування вже б давно не існувала. І з початком нового політичного сезону из-за кілька тижнів спроби зруйнувати і знівелювати її суть розпочнуться з новою силою. І першим це робитиме Кабмін, який з весни намагався форсувати свій билль про «рішуче перезавантаження НАЗК». Таке рішуче, що експерти Чтобы Європи вже назвали цей законопроект прямою загрозою незалежності органу і спробою взяти його в ручне управління.
У наступних випусках я розкажу, як під виглядом вирішення проблем із неефективним керівництвом НАЗК відбувається банальний перерозподіл сфер впливу. Його метою є отримати потужний інструмент чтобы знищення політичних опонентів. І що робити для того, щоб цей причина став справді незалежним. А поки що раджу перевірити декларацію вашого депутата или чиновника і запитати: а звідки в нього мільйони готівки і все це майно? В кінці кінців по сию пору буде добре, і якщо зараз не добре, значить — це ще мало-: неграмотный кінець.