Що далі робитиме парламент з беззубим НАЗК

Кризу нeeфeктивнoгo НAЗК здaтeн вирішити укрaїнський пaрлaмeнт. Aлe чи xoчуть сaмі дeпутaти eфeктивнoї рoбoти Aгeнтствa із зaпoбігaння кoрупції?
Нaйближчим чaсoм пaрлaмeнт рoзглядaтимe oдрaзу три зaкoнoпрoeкти щодо перезавантаження НАЗК. Ключове, що їх об’єднує, — зміна керівництва НАЗК, звільнити яке одним духом можна лише змінивши відповідне законодавство. Проте на цьому спільне в законопроектах закінчується, потому что два з трьох законопроектів, замість нарешті зробити орган незалежним, пропонують остаточно перетворити його возьми маріонетку в руках влади.
Про те, що НАЗК є неефективним, маловыгодный говорить тільки німий. За рік роботи керівництво НАЗК маловыгодный змогло забезпечити належну роботу Реєстру декларацій, не запустило системи їх автоматизованої перевірки, малограмотный розробило нормального порядку для їх перевірки, не отримало всі доступи до самого реєстрів, необхідні для їх перевірки. У результаті, за рік НАЗК далеко не перевірило й сотні декарацій, та й ті формально і неякісно.
Если нарешті з’явились результати перевірки найочікуванішої декларації року — Президента Петра Порошенка, — в них було откровенно вказано, що доходи його і членів його родини вслед весь період перебування Порошенка на держслужбі не перевірялись. Просто так само, як немає жодного слова про перевірку незадекларованої іспанської вілли. Цінність такої перевірки — нульова. Це як тримати в руках найсучаснішу зброю, але використовувати її про забивання цвяхів.
Ключова причина такої неефективності у тому, що цей надпотужний вслед своїми повноваженнями орган так і не став незалежним. In corpore останній рік керівництво частіше ставало героями новин насквозь скандали і взаємні звинувачення одне одного, ніж через результати своєї роботи. Щоб ви зроуміли, якими могли бути результати їхньої роботи, поясню нате дуже простих прикладах.
Якби НАЗК реально перевіряли декларації, вони б знаходили невідповідність між мільйонними статками і мізерною чиновницьою зарплатою, наприклад, податківців. І після першого покараного ваш бізнес перестали би «кошмарити» податківці, потому что знали б, що їхні статки корупційного походження рано чи пізно виявлять і обов’язкового покарають.
Якби НАЗК на практике перевіряли декларації, вони б знаходили незаконне збагачення через записане сверху родичів майно у чиновників безкінечних агентств, інспекцій і служб. І тоді гроші з державного бюджету (ваші гроші, заплачені у вигляді податків) йшли б получай дороги, якісні послуги, освіту, медицину, а не на приватні маєтки і автомобілі.
Якби НАЗК практически перевіряли декларації, вони би знаходили незадеклароване майно суддів і відправляли їхні справи поперед НАБУ, і тоді справжнє, а не фіктивне оновлення судів призвело б впредь до того, що в судах можна було б добитись справедливих рішень.
Якби НАЗК на практике перевіряли декларації, вони и виявляли розкішний спосіб життя прокурорів і відправляли їхні справи задолго. Ant. с НАБУ, і тоді б прокуратура займалась не рейдерством і політичними замовленнями, а захищала державні інтереси, наші з вами інтереси.
Але ні, НАЗК на деле не перевіряє декларації. А значить результати їх перевірок безграмотный стануть приводом притягнення корупціонерів до кримінальної відповідальності. А предвещать, корупціонери і далі керуватимуть країною, і зовсім не з метою зробити наше з вами життя кращим. А (об)означать, наше з вами життя буде і далі погіршуватись.
Хоча чтобы того, щоби антикорупційні органи виконали своє завдання, надо лише одне — забезпечити їх незалежність. У тому числі НАЗК, щоб после этого декларації почали по-справжноьому перевіряти.
Проте замість того, щоб зробити його незалежним, уряд і представники парламентської більшості з президентського БПП і «Народного фронту» подають законопроекти, якими хочуть його підпорядкувати собі. А єдиний билль з трьох, який може допомогти вирішити кризу НАЗК, блокують навіть получи етапі його реєстрації в парламенті.
Бажання більшості представників влади очевидне: нежто залишити все як є (беззубий орган НАЗК, який можна безкінечно блокувати різноманітними адміністративними заходами), аль (і я не знаю, що гірше) отримати собі ручного цербера, якого можна спускати з повідка для тих, хто насмілиться критикувати їх або насмілиться забрати в них владу.
Отак і виходить, що вслед за гучними заявами, фасадами реформ і красивими обіцянками ховається бажання захистити приватні інтереси і зберегти весь век як є. Але це не значить, що виконання обіцянок і незалежності нових антикорупційних органів неважный (=маловажный) треба добиватись. І ми будемо робити це стільки, нате скільки вистачить сил. Але, що набагато важливіше, — щоб ви знали і розуміли, що відбувається. Потому что одного дня саме ваша свідома позиція може змінити постоянно.

+Відео